Is 2020 het jaar wat je er vooraf van had verwacht? Het antwoord is natuurlijk ‘Nee’! Dat zal voor niemand anders zijn, maar in dit artikel zoom ik graag even in op het afgelopen jaar in de sport en specifiek op Sport2Inspire. Een andere verwachting van 2020, maar zeker een jaar om trots op te zijn! 2020 zou natuurlijk hét jaar van de sport worden, maar werd helaas het jaar van COVID-19! Met vele topsportevenementen zoals de GP in Zandvoort, het EK voetbal, de Vuelta (met een start in Utrecht) en de Olympische Spelen in Tokyo zouden dit jaar vele hoogtepunten gevierd gaan worden in de sport. Helaas konden veel topsportevenementen niet, of in beperkte mate en vaak zonder publiek, doorgaan.

De impact op Sport2Inspire

Wanneer zoveel sportevenementen wegvallen, heeft dat natuurlijk impact op een sportmarketingbureau. De ambities van Sport2Inspire om in 2020 verder te groeien is niet helemaal uitgekomen, maar we zijn dit jaar wel enkele strategische samenwerkingen aangegaan met Johan Rietveld (SEE-agency), Lotte Knuif (Lott) en Dion Huiskes (Feedbuilders) om onze opdrachtgevers nog beter te kunnen bedienen.

Sport2Inspire is natuurlijk extra trots op de mooie projecten en opdrachten die we ondanks deze gekke periode wel hebben mogen uitvoeren. Wij hebben aan opdrachten kunnen werken voor verschillende sportorganisaties en bedrijven zoals de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond, Koninklijke Nederlandse Biljart Bond en de Judo Bond Nederland. Daarnaast is de samenwerking met Decathlon Enschede verder geïntensiveerd. Sport2Inspire heeft ook verschillende sport(stimulerings)projecten bij gemeenten begeleid. Daarnaast ondersteunen we vanuit Sport2Inspire via CLUBMERK de breedtesport (verenigingen). We zagen hier dat vooral in het begin van de coronacrisis veel clubs in de overlevingsmodus gingen, maar nu proberen ze juist weer de blik vooruit te richten. De onzekerheid ten aanzien van het wel of niet open gaan van de accommodatie (kantine) en het kunnen spelen van competitiewedstrijden maakt dit niet makkelijker.

Versterken van het businessmodel

Deze periode heeft op sportmarketinggebied veel sportorganisaties misschien juist wel de ogen doen openen. Hoe sterk is het huidige businessmodel? Waar liggen nog commerciële kansen om ook in dit soort tijden een goed businessmodel te hebben? Content en data krijgen een nog belangrijkere rol. Vanuit Sport2Inspire hebben wij ook ons eigen businessmodel onder de loep genomen. We zijn ons ons, naast strategisch advies en interim ondersteuning van sportorganisaties, dan ook meer gaan richten op het realiseren van opvallende videocontent, visuals en het ontwikkelen van effectieve en betaalbare website en landingspagina’s.

Wij zien dat clubs, bedrijven en sportorganisaties nog meer investeren in de relatie met fans, klanten en sponsoren. Het zorgt voor creativiteit en oplossingen die voor een nog sterker fundament kunnen zorgen voor de toekomst van de sport. Zeker in deze tijd, waarbij het sociale leven voor een groot deel wegvalt, kan het juiste partnership en goede content een positief effect hebben op je doelgroep. Het is goed om op de juiste manier en toon te blijven communiceren met je fans, partners, sponsoren en/of inwoners. Content omtrent je merk is nog belangrijker geworden. Met onze ervaring en expertise helpen wij organisaties hier graag bij.

Ontwikkeling, verbinding en inspiratie zitten in het DNA van Sport2Inspire en op die gebieden zien we ook mooie ontwikkelingen in de sport. Voor Sport2Inspire en bedrijven actief in de sportsponsoring zien wij dan ook volop kansen in 2021.

Sport2Inspire maakt het investeren in de sport meer dan waard! Ook in 2021!