“Tell me, I will forget. Show me, I will remember. Inspire me, I will engage!” en zie hier het belang van inspireren door middel van in plaats van informeren over sportsponsoring.
Met andere woorden, hoe inspireert uw bedrijf met haar sponsoring?
Engagement: Maak van een klant een fan van jouw bedrijf, product of dienst!
Je kunt als bedrijf of organisatie vertellen hoe goed jullie alles voor elkaar hebben. Je weet wel, ‘Wij van WC eend’. Geloofwaardiger is het wanner klanten vertellen hoe goed de service is geweest of nog beter dat je echt iets hebt bijgedragen aan hun levensgeluk; kortom dat je je sporen hebt nagelaten. Welke bijdrage leveren jullie als organisatie of bedrijf aan je (potentiële) fans? Hoe inspireren jullie je klant of prospect om fan te worden?
De meeste, zo niet alle markten, zijn door internet en sociale media beter bereikbaar geworden, transparanter ook. Het is bijna niet meer zo dat men uniek is met een dienst of product. Je dient persoonlijk te zijn, zijn waar je klanten zijn, de informatie geven die de klant nodig heeft. En ook laten zien waar je als bedrijf voor staat, waar je naar toe wilt, wat je stip aan de horizon is. Sportsponsoring is niet alleen dat ‘bord aan de gevel’ of ‘met je logo zichtbaar zijn’ (exposure). Sport geeft een bedrijf, groot of klein, de mogelijkheid een merk lading te geven en jouw klant fan te maken. Hierdoor verhoog je het rendement van de investering in sponsoring en nog belangrijker: kun je over gaan tot activatie. En ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het daar nou net vaak mis gaat wanneer men zich als bedrijf begeeft in de wereld van sport. Het podium is er (sportsponsoring) maar de act nog niet (activatieplan).
Als Marketing en Communicatie Manager van Heracles Almelo ben ik bijna 12 jaar in de gelukkige positie geweest dagelijks bezig te zijn met Nederlands nummer 1 sport inspiratiebron, voetbal!
Mooie voorbeelden van de kracht van sport als bron van inspiratie; sporters die drop-outs (jong volwassenen van 16 – 20 jaar zonder opleiding en/of werk) helpen maatschappelijk verantwoordelijke keuzes te maken en een gezonde toekomstvisie te creëren. Dit uiteraard onder de bezielende leiding van professionals van het ROC van Twente, maar het zijn de spelers en de omgeving (het stadion) die deze jongeren inspireren. Een rol die ook verschillende bedrijven prima zal passen.
Sander Haas van Asito, de hoofdsponsor van Heracles Almelo, verwoordt hun hoofdsponsorschap als volgt; “Wij willen niet alleen ons logo ergens opplakken, maar echt een partnership met Heracles Almelo opzetten waar beide partijen zo veel mogelijk voordeel bij hebben. Asito is maatschappelijk actief en wil dit samen met Heracles verder vormgeven. Op die manier werken we niet alleen aan naamsbekendheid, maar ook aan merklading, imagebuilding en de aantrekkelijkheid voor potentiële medewerkers”.
Om aan naamsbekendheid te werken, is het zichtbaar zijn bij een miljoenen publiek doormiddel van exposure natuurlijk niet verkeerd. Het merk laden zoals Asito aangeeft is echter “the next step” in sponsoring. Een transitie van het laden van jouw merkt via “paid media” naar “earned media”. Want de fans die over je praten omdat je het verdient, daar zit de toegevoegde waarde van sponsoring.
Het bedrijfsleven in Twente en de Achterhoek laat zien betrokken te zijn bij topsport, breedtesport en sporters uit de regio. Sportmarketing in Nederland, is uitgegroeid tot een volwassen industrie. Ten opzichte van de algemene marketingbudgetten groeit de investering in sportsponsoring, maar de investering in sponsoractivatie nog meer.
Sport2Inspire helpt graag de beste verbinding te zoeken tussen bedrijf en sport(vereniging) in Oost-Nederland, want ook bij sportsponsoring geldt dat de juiste verbindingen tussen het bedrijf, de sport en de regio synergie opleveren.