Voor degenen die mij nog niet kennen: ik ben Lotte Knuif. Ik ben onlangs gestart als sportmarketeer bij Sport2Inspire. Na het lezen van een paar artikelen kwam bij mij de vraag: ‘Waarom investeren merken minder in de vrouwen sport?’ Dit onderwerp trok mij zo aan dat ik me er meer in ging verdiepen en daarom schreef ik de volgende blog:

Mogen we je voorstellen aan de grootste consument van dit moment? De vrouw. Aangenaam! Verantwoordelijk voor tachtig procent van alle aankopen. Vrouwen beslissen niet alleen over hun eigen inkomen, maar ook voor een groot deel over het inkomen van de partner. Uit onderzoek van Vrouwenmarketing blijkt dat veel bedrijven de fout maken om vrouwen niet serieus te nemen. “Neem bijvoorbeeld de aankoop van een auto. Je ziet een autoverkoper denken: dat interesseert die vrouw helemaal niet. Ik richt me tot de man, die weet welke auto hij wil en heeft bovendien het geld. Mis. Ook al vinden veel vrouwen de technische details van een auto vaak saai, ze hebben de doorslaggevende stem in de uiteindelijke keuze”.

Kortom, vrouwen zijn de financiële beslissers in het huishouden.

Stijgende kijkcijfers en een reeks spraakmakende successen zorgen ervoor dat de vrouwensport in 2018 hoog scoort. Ook voor 2019 zijn er nog veel successen die gloren aan de horizon. Bovendien is vrouwenvoetbal de snelst groeiende sport van Nederland. Dat hier kansen liggen moge duidelijk zijn. Toch blijven merken terughoudend om de kansen van vrouwensport te omarmen. Waarom negeren zo veel merken de sponsor mogelijkheden van deze snelgroeiende sector?

Het is algemeen bekend dat vrouwen in de topsport minder worden gesponsord dan mannen. Gezien de behaalde successen en de kansen best raar, toch?

De vrouwensporten krijgen minder media-aandacht. Om die reden is het voor sponsoren minder aantrekkelijk, waardoor ze eerder op zoek gaan naar ploegen of individuele sporters die veel in de media komen. Daarbij geven de merken aan dat de vrouwensport nog relatief onvolwassen is of dat merken de markt niet goed genoeg kennen. Dit betekent dat ze het risico te hoog vinden om in sponsordeals te investeren. Dit ondanks de kansen en het feit dat de vrouw vaak bepaald waar het geld aan wordt uitgegeven. In deze kwestie liggen dan ook mooie kansen voor ons als sportmarketeers. Het is belangrijk om de kansen van vrouwensport nog beter in kaart te brengen en te benutten.

Bij het EK vrouwenvoetbal waren er in totaal ruim 240.000 toeschouwers, dit is bijna 8.000 bezoekers per wedstrijd. De finale in een uitverkochte Grolsch Veste heeft het EK bezoekersrecord verbroken. Het event trok wereldwijde aandacht. Dit laat zien hoe erg de vrouwensport binnen de maatschappij leeft. De vrouwensport krijgt de laatste jaren beetje bij beetje meer erkenning. Mooie voorbeelden hiervan zijn de commercial van Calvé met ’s werelds beste voetbalster Lieke Martens in de hoofdrol en de succesvolle samenwerking tussen LIGA en een aantal vrouwelijke schaatssters.

Het belangrijkste in sportmarketing is misschien wel het aanspreken van de juiste doelgroep. Stel jezelf de vraag: ‘Welke sport past bij mij als merk, ‘Hoe kun je die doelgroep bereiken en welke propositie wil je hierin hebben?’ Vrouwensport kan hiervoor het ideale uithangbord zijn.

Het kan toch niet zijn dat deze gave kansen binnen de vrouwensport niet nog meer worden omarmd. Binnen deze tak van sport liggen er zeker kansen voor merken om een grote en als het dus aankomt op het uitgeven van geld, de meest relevante doelgroep te bereiken. Zelfs voor de meest technische zaken zijn vrouwen de belangrijkste klanten.

Het is een kwestie van tijd totdat grote merken nog meer gaan investeren in de vrouwensport en de vrouwelijke consument. De vrouw heeft immers een doorslaggevende rol bij aankopen.

Door: Lotte Knuif – Stagiaire Marketing & Events @ Sport2Inspire