fbpx

Blog Detail

Home/Blog/BLOG: WIE VERENIGT DE INDIVIDUELE (BUITEN)SPORTER?

BLOG: WIE VERENIGT DE INDIVIDUELE (BUITEN)SPORTER?

Dat sport een belangrijke rol speelt in het leven van de Nederlander is duidelijk. Uit recent onderzoek van NOC*NSF blijkt dat Nederland 10,1 miljoen wekelijkse sporters kent, 4,3 miljoen leden van sportclubs en 5,1 miljoen lidmaatschappen. Nederland heeft 22,8 duizend verenigingen en 75 verschillende sportbonden.

In de laatste vijf jaar is het aantal sporters gegroeid met 8,6% (exact – 1,5 miljoen sporters). We kunnen dus zeggen dat de populariteit van sporten nog steeds stijgt. We zien een groei in de individuele sporten, maar in verenigingsverband blijft men (veel) langer sporten. Een belangrijk gegeven, wanneer we kijken naar de maatschappelijke en commerciële waarden van sport.

Wij houden van verenigen

Inwoners in de gemeenten in Overijssel sporten het meeste in verenigingsverband (29%). De top vijf van meest beoefende sporten zijn fitness, wandelsport, zwemsport, hardlopen en fietssport. Zoomen we in op jongeren tussen 5 t/m 18 jaar zien we dat voetbal, zwemsport en fitness erg populair zijn, een uitdaging is om het aanbod van deze sporten te koppelen aan elkaar, om zo jongeren betrokken en aan het sporten te houden. Vanaf 20 jaar zijn de individuele sporten nog meer in trek. Deze doelgroep wil niet afhankelijk zijn van groepslessen of teamgebonden zijn. Deze doelgroep wil de vrijheid voelen van sporten op haar eigen manier op het moment dat het hun het beste uitkomt.

De conclusie die we kunnen trekken is dat het sporten in verenigingsverband voor Overijsselaren (maar ook andere provincies) nog steeds erg belangrijk is. Zet daar de individualisering in de sport (misschien wel in de maatschappij) tegenover en koppel dit aan de populariteit van buitensporten. Er ontstaan dan hele mooie nieuwe kansen, waar we binnen de sport(marketing) op in kunnen springen.

Het aanbod en programmering voor de individuele (buiten)sporter

  • Waar kan ik als individuele sporter 24/7 – 365 dagen per jaar uitgedaagd worden in en door de natuur en ontvang ik ook de warme deken van het verenigingsleven?
  • Waar komen het verenigingsleven en de mogelijkheid om individueel te sporten echt samen? Hoe krijgen we de individuele sporten bij een vereniging?
  • Hoe facilitaire we deze sporters en welke upsellingsmogelijkheden kunnen we voor de individuele sporters creëren?

Creëer een open omgeving als vereniging(en), een buitensportpark zonder hekken. Facilitair de sporter door het bieden van een goede douche, mogelijkheid om het materiaal schoon te maken, creëer ontmoetingsplekken, bied gezond eten en drink aan en nodig de individuele sporter uit om te ruiken aan het echte verenigingsleven. Weet je de individuele buitensporter te bereiken en te raken, dan heb je een groei diamant voor je vereniging, gemeente en/of bedrijf in handen.

Vertaling richting het bedrijfsleven

Welke kansen biedt de individualisering voor het bedrijfsleven? De individuele sporter is voor verenigingen, bonden en ook bedrijven moeilijk te bereiken. Daarnaast zien we een duidelijke verschuiving van de traditionele sponsoring, naar echt impact hebben bij een doelgroep. Voor merken liggen er kansen om bij deze nog steeds verder groeiende doelgroep (de buitensporter) aansluiting te vinden. Maar dat is niet makkelijk! Hoe gaan we dat doen?

Zorg dat je voor deze doelgroep relevant bent, eigenzinnig en vernieuwend. Doe als merk een analyse wat deze doelgroep nu echt bezighoudt en waar de behoeftes liggen op het gebied van hun sport en wat de sport en de sporters kenmerkt. Deze gegevens kan het merk gebruiken om aan te sluiten bij de belevingswereld van deze doelgroep. Spring jij als merk hier het eerst op in dan kun je echt impact realiseren bij deze enorme doelgroep op het maatschappelijk- en commercieel gebied en op merkniveau.

Hoe doe je dat, impact hebben op buitensporters?

Begrijp en facilitair de buitensporters en creëer een community!

Door de samenwerking van Sport2Inspire met Sportnatuur hebben wij hierbij drie elementen geformuleerd die van wezenlijk belang zijn.

  • Zorg voor een fysieke beleving | Een gebied dat sporters uitdaagt, je optimaal de natuur laat ervaren en het buitensportgevoel echt laat zien, horen en voelen.
  • Zorg voor evenementen en activiteiten | Laat mensen deelnemen aan leuke evenementen en activiteiten op het gebied van individuele buitensporten en laat ze kennis maken met je merk, dorp, stad, vereniging, bedrijf of natuurgebied.
  • Zorg voor borging toekomstbestendigheid | koppel de fysieke beleving, evenement en activiteiten aan bedrijven, verenigingen en horeca met een logische fit om verdienmodellen te realiseren voor toekomstige waarde.

Welk bedrijf, welke gemeente en/of welke vereniging stapt in op deze geweldige kansen? Wij van Sport2Inspire denken graag mee welke geweldige kansen de individuele buitensporter u kan bieden. Daag ons uit, wij inspireren jullie!

Deel het artikel via: