Op de één na laatste dag van het jaar 2018 een kleine terugblik op een bewogen maar succesvol, leuk, spannend en sportief jaar. Een jaar waarin de sportieve topprestaties in Nederland elkaar in hoog tempo hebben opgevolgd, de breedtesport een impuls kreeg en ik begon met het eerste Sportmarketingbureau van Oost-Nederland.

Wat een topsport jaar

Een geweldig sportjaar, dat was 2018! Oranje telt weer mee en wint in de groepsfase van de Nations League met Frankrijk en Duitsland onder nieuwe coach Ronald Koeman, Max Verstappen rijdt zijn beste F1-jaar tot dusver, Tom Dumoulin wordt 2e in de Giro d’Italia én de Tour de France, Kiki Bertens maakt tennisminded Nederland weer trots, met Ajax heeft Nederland eindelijk weer een club die de groepsfase Champions League doorstaat, de schaatsenploeg van Team NL wint tijdens de winterspelen 20 medailles waarvan 8x goud en zo kunnen we nog wel even doorgaan…

Breedtesport is op de ranglijst gestegen!

Maar niet alleen in de topsport zijn mooie overwinningen en resultaten behaald. De breedtesport werd in 2018 nog meer door de overheid omarmd. Door het sportakkoord en de sportnota heeft de breedtesport afgelopen jaar een geweldige impuls gekregen. Wat mij betreft nog geen gouden medaille, maar wel een resultaat waar we zo aan het einde van 2018 met een goed gevoel op terug kunnen kijken. De uitdaging voor 2019 is om met voldoende trainingsuren en volharding de hoogste trede op het podium te gaan beklimmen.

Sport2Inspire heeft via verschillende gemeenten haar steentje kunnen bijdragen aan het verhogen van de sportparticipatie bij gemeenten in Twente. Een mooi voorbeeld hiervan is dat Sport2Inspire heeft mogen meedenken met de gemeente Borne over de participatiemogelijkheden van de inwoners bij het nieuw te realiseren sportcomplex ’t Wooldrik. Maar er staat nog meer op stapel en jullie gaan in 2019 dan ook nog veel meer van ons horen op het gebied van advisering en positionering van sport in de gemeenten van Oost-Nederland.

Sport2Inspire in peloton van sportmarketing

Niet alleen richting gemeenten heeft Sport2Inspire mooie stappen gemaakt. 2018 is ook het jaar dat wij een eigen kantoor mochten betrekken waar we dagelijks bezig kunnen zijn met sportmarketing en sponsoractivatie. Een kantoor waar we schreven over de kansen voor kleine verenigingen en sporten, maar waarbij werd opgemerkt dat nog wel een vertaalslag gemaakt moet worden in ‘het denken op commercieel gebied’. Dit jaar ondersteunden we daarom clubs en sportverenigingen middels het geven van trainingen  en het ontwikkelen van handige tools en middelen om een stap te maken op commercieel gebied. Voor 2019 staan er ook al weer wat trainingen op de agenda en hopen we nog meer clubs te ondersteunen met verschillende commerciële tools. Ook zijn wij in samenwerking met Saxion Hogeschool Deventer aan het kijken of we een platform kunnen ontwikkelen om verenigingen structurele ondersteuning te kunnen bieden op het gebied van marketing, communicatie en sales. In 2019 gaan we dit concept verder ontwikkelen en op de markt brengen.

Maar we zagen ook de groeikansen voor sponsoren, onder andere in de vrouwensport. Lotte maakte hierover een blog en niet veel later tekende Visa als eerste sponsor van de UEFA vrouwenvoetbal een partnership dat loopt van 2018 tot en met 2025 (toeval of niet 😉 ). Een unieke samenwerking en zeker niet de laatste grote sponsordeal in deze nog steeds groeiende sport. Sport2Inspire is erg benieuwd hoe het merk Visa de enorme mogelijkheden gaat activeren en benutten. Ook in Oost-Nederland zullen merken de vrouwen(voetbal)sport meer gaan omarmen, omdat de sport zich maar blijft ontwikkelen en er volop kansen liggen.

Sport2Inspire in 2019 bij de kopgroep

Visa staan wij helaas niet bij om het partnership te activeren, maar Sport2Inspire gaat naast de huidige klanten ook Decathlon Enschede (nieuwtje) en nog enkele andere mooie (regionale) merken ondersteunen met de activatie van ‘hun’ sport(evenement). De sport die aansluit bij de doelgroep, branding en positionering van het merk. Sport2Inspire helpt ook in 2019 graag bij een activatie die daadwerkelijk versterkt en van toegevoegde waarde is op het merk.

Je gaat steeds meer horen van ons op deze gebieden en in 2019 maken wij als Sport2Inspire de stap van het peloton naar de kopgroep. Dus blijf ons volgen, want wij schieten 2019 uit de startblokken!

Ik wens jullie allemaal een gezond en sportief 2019!